предходния брой ви разказах за Химичната станция на Thames & Kosmos, която се превърна в тотален хит у дома. След първите ни занимания с нея, децата дни наред разнасяха навсякъде със себе си епруветки пълни с какви ли не желета, за да се хвалят и разказват какво и как са направили. А днес, месец след запознанството им с нея, интересът им не е стихнал, дори напротив. Кай мечтае за микроскоп, а Пирина - да добавим и щипка брокат към следващия експеримент. Аз пък се ентусиазирах да тестваме още една лаборатория на бранда Thames & Kosmos за която е и настоящата публикация.
Ако сме достатъчно любопитни, наблюдателни и упорити, можем не само да получим отговорите, които търсим, но и създадем света такъв, какъвто ни се иска да бъде. Защото обясненията за магиите не ги развалят, а напротив, поднесени по правилен начин, те стимулират знаещите да се превърнат и в можещи.
След като прочетох наръчника, който е част от комплекта на Научната лаборатория, реших да започнем заниманията ни с нея със създаването на пясъчен часовник и да подготвя допълнителни различни материали с които да провокирам децата сами да измислят още експерименти. Избрах именно това занимание, понеже в последно време децата често повдигаха въпроси за измерването на времето и защото от опит знаех, че пясъкът и множеството съдове ще предизвикат огромен интерес и желание за още и още експерименти.
Понеже нямах под ръка пясък с който да напълним нашия бъдещ часовник, реших да използваме царевично брашно. Спрях се точно на него, понеже е по-едро и не праши толкова, колкото другите и защото не е лепкаво и не цапа като захарта. В отделни съдове подготвих като допълнителни продукти и малко ориз и вода.
На масата извадих всички елементи от научната лаборатория. Ако децата ми бяха по-малки или идеята ми бе да направим само един експеримент, щях са оставя на разположение само пособията за направата на пясъчен часовник. Кай и Пирина обаче са достатъчно големи, за да се фокусират в изпълнението на определена задача, въпреки многото предмети около тях. За тях допълнителните елементи вече се явяваха като опция за разширяване на заниманията, а не пречка за изпълнението им.
След като с децата се събрахме около масата, аз разтворих книжката с инструкциите и им разказах какво ще правим, какво представлява пясъчният часовник и за какво се използва. Показах им и илюстрациите с необходимото за създаването му и самия краен продукт. Те бързо се ориентираха в откриването на точните контейнери, капачки и дискове за създаването на нашия часовник. Решиха да използват мерителните лъжици, за пълненето на съдовете с „пясък“. След като приключиха с направата на нашия уред и го поставиха на масата, за да наблюдават как „изтича времето“, аз им предложих да опитаме да направим и други часовници, като сложим диск с по-широка дупка през който да преминава брашното или да напълним съдовете с някои от другите материали (ориз и вода). Предложението ми включваше и да засечем и да сравним за колко време изтича еднакво количество от различните материали в комбинация с различните по големина отвори. Кай и Пирина обаче така се ентусиазираха от идеята да пресипват и бъркат, че не им остана търпение всеки път да засичаме точно време, да записваме и анализираме. Те пожелаха да се водят по собствените си желания, а аз ги оставих да го направят. Прецених, че ще е по-добре да повторим експеримента по моя начин, когато се наситят или в друг предразполагащ ги момент.
За моите деца най-вълнуващо се оказа да смесят всички възможни съставки (царевичното брашно, ориза и водата) и след това да опитат да ги разделят с помощта на различните дискове с дупки. Пресипваха ги в епруветки, наблюдаваха ги под лупа, отново ги смесваха в различни пропорции и ги обсъждаха. Аз ги наблюдавах и се намесвах единствено с въпроси, с които ги предизвиквах да се замислят и да стигнат сами до изводите кое защо се случва точно така. По някое време в ръцете им попаднаха и магнитите от комплекта. Тогава аз им показах как могат да ги крият и намират в купичките с брашно и ориз, а също и експериментът от картите от комплекта. Идеята да изстрелват магнити, използвайки съпротивлението между еднаквите полюси, се стори супер интересна на Кай и Пирина и те решиха да проверят кой може от тях ще изстреля най-далече магнитите си.
Първото ни занимание с комплекта продължи около час, но само защото се наложи да го прекъснем за да отидем на тренировка по хокей. Докато децата се занимаваха, се сетих, че следващият път ще е интересно да добавя съставки, които се разтварят във вода (например сол или захар), а също и подходящ препарат за създаване на пяна.
Какво бих ви посъветвала да направите, за да използвате максимално добре потенциала на този и подобни продукти:
- Първо прочетете наръчника и се запознайте с допълнителните материали, които са включени в комплекта. Продуктите на Kosmos винаги са придружени с материали, които са създадени именно за да улеснят родителите, да насочат децата и да направят заниманията им леки, приятни, но и обогатяващи.
- Не се стремете да следвате на всяка цена плана, който предварително сте си съставили. Не е необходимо всичко да се получава от първия път и по точно определен начин. Естественото любопитство е най-голямата движещата сила в ученето при децата, а свободата, подкрепата и щастието ще им помогнат да бъдат по-уверени в търсенето на нови знания независимо дали последният им опит е бил успешен или не.
- Спазвайте посочената на опаковките минимална възраст за занимания с конкретните продукти, тъй като те са съобразени не само с възможностите, но и с безопасността на децата. Има елементи, които на пръв поглед изглеждат интересни и подходящи и за по-малките, но никога не ги оставяйте в ръцете им без надзора на възрастен.
Научната лаборатория можете да намерите тук:
Съдържа 10 научни експеримента с цветно упътване на български език.