Истинска химия и истинско забавление

И

ма много начини да събудим интереса и любовта на децата към знанията и науката. Те могат да бъдат разпалени не само в учебната среда, но и у дома, чрез игрите и забавленията. Необходимо е съвсем леко да „погъделичкаме“ любопитството им. Децата обичат да влизат в различни роли, да изследват заобикалящия ги свят и собствените си възможности, да търсят вълшебства и обясненията за тях.

През изминалите дни с Кай и Пирина се запознахме с Химичната станция на Thames & Kosmos и се потопихме във вълнуващия свят на химията. Комплектът съдържа съдове и части от лабораторно оборудване (колба, различни размери епруветки, пипети, мерителни лъжици, спринцовка, стойки и др.), безопасни химикали и инструкции за провеждането на приблизително 20 внимателно подбрани прости, но впечатляващи експеримента. Следвайки инструкциите, всяко дете може да влезе в ролята на учен-химик и да се забавлява, докато създава  светеща тиня, променяща цвета си слуз, газирани реакции, дъга в епруветка, хроматография, тестове за киселинността на зелевия сок, разтвори, филтриране, кристали, пожарогасител и подводен вулкан. Въпреки че комплектът да е предназначена за малко по-големи деца (8+), Кай (6) и Пирина (4) успешно проведоха няколко експеримента с моя помощ и научиха какво е UV светлината, защо олиото винаги седи на повърхността на водата, как да си направят лава лампа, пластилин и лепкаво желе и разпалиха желанието си за още и още подобни занимания.

Бълбукащи балончета🫧

С децата избрахме първо да направим БЪЛБУКАЩИ БАЛОНЧЕТА, като следваме упътването от карта No 4. За целта трябваше да разполагаме с вода, олио и ефервесцентна  таблетка (всичко изброено имахме у дома). Останалите необходими съставки, съдове и др. присъстваха в комплекта на Thames & Kosmos.

Мислех си, че експериментът ще ни отнеме не повече от 15 минути, тъй като не изискваше голяма подготовка, много усилия или дълго чакане. Предполагах, че ще смесим съставките, децата ще погледат малко бълбукащи балончета и ще бързат да продължим с нещо друго, но всъщност заниманието ни продължи повече от час. След като изпълнихме заданието и в епруветката започнаха да бълбукат балончета, Кай и Пирина много се впечатлиха и развълнуваха, и бързо им хрумна, че могат не само да наблюдават резултата, но и да продължат с експериментите. Пожелаха да видят какво ще се случи, ако добавят още от различните съставки. Решиха да повторят стъпките и в съд с различна форма. Направиха и варианти на бълбукащите балончета в различни цветове, които след това смесиха по различни начини в нови епруветки, отново с идеята да проследят резултата.

Благодарение на този експеримент:

  • С децата поговорихме за физичните свойства на веществата. Първо ги попитах защо според тях олиото седи над водата и защо балончетата изплуват, а след това им разказах това, което аз знам.
  • Поговорихме и за това, че различните вещества имат различен състав и могат да си взаимодействат по различни начини.
  • Децата разбраха защо е важно да следваме инструкциите и количествата на съставките посочени в тях.
  • Отворихме темата и за цветознанието.

Лепкаво желе 🧪

След като почистихме станцията, решихме да направим и ЛЕПКАВО ЖЕЛЕ. За целта трябваше да имаме единствено царевично брашно и голяма купа под ръка и да следваме инструкциите от карта No 3.

При този експеримент не стигнахме до описания на картата резултат, тъй като сместа ни стана по-гъста, наподобяваща нещо между кинетичен пясък и пластилин. По принцип имаше как да я разредим и да я превърнем в желе (беше описано в инструкциите), но реших да го оставя за друг път, тъй като децата много се зарадваха, че сами са си направили така любимия им материал за игри.

Благодарение на този експеримент:

  • Отново поговорихме за физичните свойства на веществата. Попитах ги ако имат плувен басейн, пълен с подобна смес на получилата се от експеримента, ще могат ли да тичат по повърхността му и какво ще стане, ако застанем на едно място? (въпрос от картата с инструкции)
  • Поговорихме и кои вещества около нас съществуват в природата и кои са създадени от хората. Повдигнах този въпрос, понеже се сетих, че преди няколко дни Кай ме беше попитал „Как се прави водата?“.
  • Децата вече могат да си правят пластилин от безвредни и налични почти винаги у дома материали.

Кое направи впечатление на мен при заниманията с Химичната станция:

👩🏻‍🔬 Още с отварянето на кутията и сглобяването ѝ, децата се почувстваха като в истинска лаборатория. Много им хареса да ползват колби, пипети, спринцовки и други подобни специализирани пособия. Това стимулира не само желанието им за игри, но и това, да влязат в ролята на истински химици и откриватели и да се отнесат сериозно към задачите.

⚗️ Оформлението на картите с експериментите е изключително приятно: от едната страна са указанията за извършването на експеримента, а от другата страна има допълнителна информация с обяснения кое, защо и как се случва. Има и илюстрации, които също допринасят за разбирането и усвояването на информацията.

📕 В цветната книжка с упътването за станцията и експериментите има изключително полезна информация за работата с материалите, правилата за безопасност и какво всъщност е химията. Станцията не просто продукт, който е измислен така, че да занимава децата за известно време, а цяла система, която ги въвежда в света химията по изключително вълнуващ и забавен начин. Мисля си, че това е идеалният подход за разпалване на интереса и любовта на децата към знанията и науката.

⚛️ Производителят препоръчва Химическата станция да бъде ползвана от деца над 8 годишна възраст, но аз мисля, че е подходяща и за по-малки деца (6+), стига да има възрастен, който активно да се включи в заниманията с комплекта. Има информация, която наистина е по-сложна за разбиране от децата под 8 годишна възраст, но нея аз просто отлагам за по-натам, ако няма как да обясня по по-прост начин.

Химичната станция може да бъде ползвана многократно. Представям си колко вълнуващо би било Кай след време да я занесе в училище, за да демонстрира някой от експериментите или да събере приятели у дома, за да се занимават заедно с нея.

 

 

 

Химичната станция можете да намерите тук:

Съдържа 20 научни експеримента по химия с цветно упътване на български език.

За автора

Цветана Недева е майка на две деца – Кай и Пирина. Творец е на произведения от хартия и създател на блога Kinderlist. Обича да се занимава с обогатяващи и развиващи я неща.

Вижте още от Цвети:

TOP