Игри за развитие на речта при деца с увреден слух

В

секи родител иска детето му да има богат речник, да говори правилно, да се изразява добре, да умее да се аргументира, но това не се случва просто така. Необходими са низ от умения, качества и положени усилия. Когато говорим за дете с увреден слух тези положени усилия са многократно повече и са необходими още повече умения и знания.

Нека поговорим за това какво е необходимо на едно дете с увреден слух, за да проговори.

Необходимо е децата, които имат слухови нарушения, да говорят като всички останали деца и да бъдат успешно интегрирани в масова среда. Ако слуховата загуба е установена рано, родителите са направили информиран избор и са избрали подходящо техническо средство, посещавали са редовно слухово-речеви терапевт и са били ангажирани у дома, то тогава речта би следвало да бъде разбираема за околните и детето да не изпитва затруднения.

Ще премина направо към практическата част на тази статия и към игрите, които успешно биха насърчили развитието на дете, което не чува, както и на дете, което има напълно съхранен слух.

Тази игра е изключително полезна за развитието на речта, защото съдържа много елементи, които могат да бъдат назовани и да се включват в сюжетни картини. Децата, които не чуват са много наблюдателни и подобен тип игри, в които се развива зрителното възприятие са им много любими. Комплектът съдържа 4 карти на сезоните, а детето трябва да подреди същата картина от магнити.

Как да насърчим развитието на речта?

Назовавайте всеки елемент, който детето вземе с ръка. Включвайте думата в различни изрази и фрази, за да може детето да обогати речника си. Задавайте му въпроси, които са свързани с картината, подканете го да открива елементи, говорете за сезоните и характерните им черти.

Подреждайки картината, детето се забавлява истински, а докато говорите то ще развива своето слухово внимание и ще учи нови думи.

Децата с увреден слух обожават да подреждат пъзели. Те са пъстри, в интересни форми, имат силуети, а това им е напълно достатъчно, за да се справят с всеки един пъзел, поради силно развитите им наблюдателност и концетрация.

Пъзелът “Българската азбука” е впечатляващ със своите пъстри цветове и шарки на буквите. С него могат да се създават различни срички, които децата да повтарят, могат да създават дори и цели думи. На лист напишете различни думи, а след това приканете детето да потърси буквите и да подреди същите думи, но от дървените букви на пъзела. Нека детето да прочете написаната дума, да изговори бавно и отчетливо всеки един звук и да подобри произношението си.

Усложнете играта, като за всяка написана дума заедно запишете описателни думи към нея. Например ако думата е „ЯГОДА“, описателните думи, които ще запишете отделно могат да бъдат – вкусна, сладка, червена, малка, ароматна, полезна.

Игра, която пък е подходяща за по-малките деца, е да скриете буквите в купа от мъниста, боб, леща или нещо подобно. Нека детето да открие всяка буква, а след това да я постави на правилното място на дървената дъска.

Всяка игра може да бъде полезна за развитие на речта, ако назоваваме всяка дейност, всеки елементи, ако задаваме отворени въпроси и ако играем заедно. Колкото повече говорим на децата с увреден слух, толкова по-развити ще бъдат езиковите им умения. Важно условие е думите, които изричаме да бъдат разнообразни и правилно изговорени. Децата, чиито родители им говорят с добронамерен тон, богат речник и редовно, имат богат пасивен и активен речник. Запомнете обаче, че е нужен истински, жив човек, за да може мозъкът на детето да извлече полза. Затова се пригответе за непрестанно говорене и забавно прекарано време заедно.

 

 

 

Магнитна книга Сезони можете да намерите тук:

Подходяща е за деца над 3 години.

 

 

 

Дървен пъзел Българска азбука можете да намерите тук:

Подходяща е за деца над 2 години.

За автора

Марина Тодорова е слухово-речеви терапевт, съпруга и майка на две шумни момчета. Обича да прекарва време с децата си и се старае да запомни всеки момент. В професионален план въвежда децата в света на звуците и ги учи да говорят. Основната цел на Марина е да покаже на повече родители, че времето с децата може да бъде прекарано по качествен начин, като едновременно с това да бъде приятно и полезно. В личен план нарича себе си колекционер на щастливи моменти и активен участник в живота на децата си.
Може да научите повече за нейните идеи като я последвате в социалните мрежи:
Facebook: MariNa Todorova
Instagram: happykidsactivities

TOP