Първите книжки
моята среда често се говори, че децата стават читатели в скутовете на родителите си - и това няма как да е по-вярно. Ние, родителите, носим голяма отговорност, но и имаме чудесната привилегия на съпроводим децата по пътя към тяхното порастване.
В арсенала ни от помощни инструменти на челно място можем да наредим книгите. Направим ли го, поемаме един по-лек път, който осигурява на децата ни време за свързване, помага ни да изградим у тях механизми за разбиране, овладяване и справяне с емоциите, поставя стабилни основи на функционалната грамотност, а на нас предоставя поле, в което да разберем детските светове по-добре.
Подбрани внимателно, качествените детски книги са най-добрият подарък, който можем да дадем на децата ни. Дългосрочно – с инвестиция в тяхното настояще и бъдеще.
Кога да започнем с детското четене?
Най-новите изследвания в областта сочат, че дори пренаталното четене носи своите значими ползи за децата. Бебетата започват да чуват в утробата след 25 г.с., а до 27 г.с. вече могат да разпознават и различават гласовете на родителите си.
Какво обаче означава да четем на детето си още преди то да се е родило?
Четенето на глас може да бъде странно преживяване за повечето възрастни, особено ако им предстои да станат родители за първи път. Децата чуват гласовете ни и в обикновените ежедневни разговори, които водим.
Защо тогава има смисъл да им четем специално?
Наборът от думи, които използваме в ежедневна, неформална реч, е далеч по-малък от този в книгите, които четем. Дори четенето на вестник или списание, предоставя по-богата лексика, а четенето – само по себе си – дава възможност за монотонно и продължително гласово звучене, което успокоява бебето вътреутробно и поставя основите за четене след раждането.
Четене в първите месеци от живота на бебето – време за свързване
Все повече говорим и изследваме т.нар. четвърти триместър или първите три месеца от живота на бебето извън утробата – един истински предизвикателен и много специфичен период за детето, но и за неговите родители.
През тези три месеца можем да мислим, че бебето все още има остра нужда от всичко, което е получавало през месеците, прекарани в утробата – хранене на поискване, полюшване, усещане на близостта на майка му или друга родителска фигура, успокояване. Последното е особено важно. Физиологичните нужди обезателно са на преден план в живота с новородено, но нуждата от успокояване се проявява ежедневно, а тя е предимно психична нужда.
Можем да се възползваме от ресурсите, които вече имаме, а именно – създаването на усещане за безопасност чрез близостта ни с детето. Четенето може да продължи в познатия формат от преди раждането и да подпомогне поддържането на усещане за близост за бебето. Сега е моментът да започнем изграждането на реални ритуали за четене. Изненадващо, с малкото бебе времето преди сън не е най-подходящо за четене, затова опитайте да се събуждате с книжка. Тези ритуали ще подсигурят време за свързване всеки ден. Време, в което детето ще чувства, че изследва света с всичките му чудатости от възможно най-сигурното място – скута на родителите му.
Как да изберем подходящите детски книги
Подходящите детски книги през първите две години от живота на детето могат да варират, но основното правило, към което можем да се придържаме е да мислим за асоциациите, които искаме да изградим с книгата като обект – част от живота на детето. Децата на тази възраст обикновено взаимодействат със заобикалящата им среда по един по-суров и неконтролиран начин и това съвсем естествено се отнася и за книгите. Постарайте се да подберете книги, за които детето ви по-скоро няма да чува “не”. Това, което искаме да постигнем в първите две години от живота на нашите деца е отношение и любопитство към детската книга, която няма непременно само литературна функция. Детската книга може да бъде обект за игра и свързване с родителя; през нея детето може да търси близост или дискусия.
Сред най-подходящите детски книги за първите години от живота на децата са книгите със страници от стабилен картон, гумените книжки, книжките от плат. Те ще подсигурят именно това позитивно преживяване, което искаме детето да запечата и да се привърже към емоцията, която носи със себе си разлистването на страници и съпреживяването на истории с родителите. Книгите без текст ще дадат възможност на детето да води – да изразява почуда, да задава въпроси, да показва удивление. По този начин, още от първите месеци живот, родителите успяват да опознаят по-добре личността на детето, което отглеждат, а това носи само позитиви и за двете страни.
Дългосрочните ползи от детското четене: функционалната грамотност
Децата, на които им е четено редовно от най-ранно детство, показват по-добри резултати не само по литература и езици, но и по математика. Това е така, защото четенето изгражда добра четивна грамотност, а тя е основен елемент на функционалната грамотност. Общата грамотност е умението да четем и пишем, но “функционалната грамотност е наборът от умения и компетентности, които позволяват на един човек да се справи успешно с реални житейски ситуации в съвременното общество” (цитат от статия на “Заедно в час”).
До навършването на 2-годишна възраст, децата, на които се чете редовно, показват по-добро възприятие на езика, значително по-богат лексикален запас, както и по-развити когнитивни умения от връстници, които растат без книги в живота си.
Това е така, именно защото детското четене никога не се е свеждало до простото консумиране на текст от корица до корица. Времето, което родителите отделят за четене, е време за подобряване на социалните способности, затвърждаване на усещането за сигурна среда (в която децата развиват потенциала си най-качествено), възможност за задаване на въпроси и изследване на света, изграждане на способност за дълбока концентрация, трениране на търпението, подобряване на визуалната памет и развиване на всички когнитивни умения. И още. И още. И още.
Децата стават читатели в скутовете на родителите си.
Това е най-добрият подарък, който можем да им направим.