Децата с увреден слух и игрите 

К

акво означава да имаш дете с увреден слух? Това означава ежедневно да посещаваш слухово-речеви рехабилитатор, да назоваваш всичко, което видиш и то неколкократно, и да не губиш вяра, че детето ти ще се научи да чува света, да го разбира и да общува с него.

Децата с увреден слух са деца като всички останали, но овладяването на езика не се случва от само себе си и това е нещо, върху което е необходимо да се работи години наред. В следващите редове ще прочетете за различни игри, които имат една основна цел – развитие на речта и много второстепенни цели – памет, внимание, концентрация и т.н.

Днес ще поговорим за една игра, която е създадена от Janod и има за цел да подкрепи сензитивността у всяко дете. Тази игра има за цел да развие усещанията на децата, да се научат да се доверяват на своите възприятия и да опознават света около себе си, чрез допира си.

Играта е пасивна, което ще рече, че тя оживява в момента, в който детето отвори кутията и започне да играе с нея.  Това я прави развиваща, полезна и много забавна. Докато децата се опитват да познаят кой предмет са уловили могат да си представят формата и цвета му, а това допълнително ще развие въображението им.

Ще споделим няколко игри, които могат да се включат допълнително с тази игра.

Игра 1:

Вземи няколко предмета и се опитай да създадеш история с тях. Ще се изумите колко изобретателни могат да бъдат децата и колко развито е въображението им. Тази игра ще обогати и речта им, а вие ще може да проследите и дали речта е граматически правилна.

Игра 2:

Съгласуване – когато детето извади предмет от торбата го помолете да го съгласува с поне две прилагателни имена.

Например: ако детето извади сърце – червено сърце, голямо сърце, красиво сърце, добро сърце, а ако извади къща може да се получи – вълшебна къща, каменна къща, здрава къща, сламена къща и т.н.

Игра 3:

Развитие на паметта – казвате на детето три или четири предмета, а  то се опитва да ги намери отново само чрез допир в торбата. По този начин истински ще затрудните детето, защото през цялото време на търсене ще трябва и да запомни кои точно предмети сте му казали в началото на играта.

Игра 4:

Описание на предмети – нека детето извади един предмет, а след това да го опише. Говорете за цвета, формата му, основните му характеристики, за какво се използва, къде може да се срещне и т.н.

Игра 5:

Предлози – заедно с детето подредете предметите както решите, а след това кажете кой до, пред, зад, над, между кого се намира.

Има още десетки игри, които могат да бъдат изиграни с тази развиваща игра, но по-същественото тук е не какво играем, а времето, което прекарваме заедно. Когато децата пораснат няма да помнят играчките, които сме им купували, а безценното време, което сме им посветили.

 

 

 

Играта за памет с напипване можете да намерите тук:

Подходяща е за деца над 3 години.

За автора

Марина Тодорова е слухово-речеви терапевт, съпруга и майка на две шумни момчета. Обича да прекарва време с децата си и се старае да запомни всеки момент. В професионален план въвежда децата в света на звуците и ги учи да говорят. Основната цел на Марина е да покаже на повече родители, че времето с децата може да бъде прекарано по качествен начин, като едновременно с това да бъде приятно и полезно. В личен план нарича себе си колекционер на щастливи моменти и активен участник в живота на децата си.
Може да научите повече за нейните идеи като я последвате в социалните мрежи:
Facebook: MariNa Todorova
Instagram: happykidsactivities

TOP