П

овечето родители знаят, че е „добре“ да насърчават творчеството и креативността у децата си, но едва ли си дават сметка колко ползи има това върху цялостното им развитие. Простичко казано, насърчаването на стремежа към творчество и изкуство помага на детето да разви редица познавателни и житейски умения, които ще му послужат в живота, независимо какъв път ще избере, когато порасне.

Този тип активности развиват въображението, креативността, фината моторика, абстрактното мислене, носят удоволствие у детето и основно положителни емоции, учат го на това да открива цвят и пъстрота във всяка ситуация. Като специалист, не мога да не отбележа, че основната цел на това творчеството да присъства в  ежедневните занимания на децата е, че учи малките ученици да приемат времето за учене като забавно, интересно и разнообразно. По този начин навикът за учене се гради много по-лесно, а процесът на научаване е свързан с положителни емоции.

Твърде често ние отъждествяваме „творческите занимания“ с пластилин, лепило, ножица и т.н., но то може да има различни форми и проявления. Ограничавайки собствената си представа за детско изкуство, лишаваме и децата от възможност да проявят свобода и творческо мислене.

Днес ще покажа два варианта на творчество: класически и нетипичен.

В класическия вариант Васи се превъплъщава в роля на художник, който избира цветовете на своята картина, смесва ги, експериментира и се наслаждава на резултата. С този комлект всяко дете има възможност да развие своите заложби, да обогати представите си и да създаде своя собствена картина, която да краси детската му стая. В комплекта на Janod са включени 4 табла с картини, красиво очертани със златен контур и пъстроцветни бои.

В нетипичния вариант ще покажем две игри с дървени кръгчета.

Игра 1: Цветни предмети 

  • Съотнасяне по цвят – тук е необходимо детето да постави всяко кръгче на правилото място 
  • Развитие на слухова памет – пред детето се нареждат цветните кръгчета, а възрастният изброява няколко, напр. Коте, блуза, слънце, листо и ябълка. Очаква се детето да ги запомни и да ги подреди правило в цветната решетка.
  • Строене на кула за бързина – всеки трябва да построи кула от кръгчетата за определено време. Печели този, който има по-висока кула.

Игра 2: Мемори със срички 

Целта на играта е детето да запомни местоположението на сричките и да открие две еднакви. Играта може да се обогати по следния начин: когато детето обърне две дървени кръгчета прочита думата, напр. КО и СА и се получава КОСА или ТО и ТЕ и се получава ТОТЕ. По този начин тренира четивната си техника и различава истински думи от псевдо такива.

За автора

Марина Тодорова е слухово-речеви терапевт, съпруга и майка на две шумни момчета. Обича да прекарва време с децата си и се старае да запомни всеки момент. В професионален план въвежда децата в света на звуците и ги учи да говорят. Основната цел на Марина е да покаже на повече родители, че времето с децата може да бъде прекарано по качествен начин, като едновременно с това да бъде приятно и полезно. В личен план нарича себе си колекционер на щастливи моменти и активен участник в живота на децата си.
Може да научите повече за нейните идеи като я последвате в социалните мрежи:
Facebook: MariNa Todorova
Instagram: happykidsactivities

TOP