Влияе ли телевизорът на заден фон на проговарянето?

З

а много от нас телевизорът на заден фон е рутина. Нещо, което често не забелязваме или пренебрегваме. Възможно ли е обаче това да има неблагоприятен ефект върху малките деца, които дори не се заглеждат за дълго във включения екран? Изследвания показват, че разговорът има най-силен позитивен ефект върху ранното развитие на речта. Колкото повече бебетата и малките деца са въвлечени в жива комуникация, толкова по-бързо се развива и подобрява тяхната реч.

Ефектът от двупосочните разговори е почти 6 пъти по-голям, сравнен с ефекта от простото слушане на разговори на възрастни.

Когато има включен екран на заден фон обаче, нещата се променят. 

Едно изследване от 2021 г. (линкове към всички научни материали може да намерите накрая) показва, че екранното време на родителя и включения телевизор се отразяват негативно върху развитието на речта на малкото дете. 

Друго изследване проследява именно как фоновата телевизия влияе върху взаимодействията между възрастните и подрастващите. Петдесет и едно деца на възраст между 12 и 36 месеца са наблюдавани за 1 час свободна игра в пространство, наподобяващо семейна стая. В първия половин час на заден фон е пуснат телевизор с програма, насочена към възрастни. През втората половина на времето телевизорът е изключен. Резултатите показват както количествен, така и качествен спад на взаимодействието родител-дете в присъствието на фонова телевизия. Рискът от забавяне на проговарянето расте пропорционално с растежа на времето, което децата прекарват пред екраните. 

Когато телевизорът е включен, семейството комуникира по-малко. Няма тишина, която да бъде запълнена, и вниманието ни е другаде. В общия случай родителите са по-бавни в отговорите към децата си. Не след дълго децата научават този модел и започват да постъпват по същия начин. Отдалечаваме един от друг, макар и неосъзнато. 

Други изследвания потвърждават влиянието на фоновата телевизия върху играта и процесът на научаване, който е така критичен в ранна детска възраст. Това е тема, която ще разгледаме някой друг път, но бих искала да спомена, че това често е една от причините децата да не успяват да играят самостоятелно и да ни осигурят така необходимата почивка. 

Като заключение бих искала да споделя нещо насърчително – създадени сме по уникален начин и пропуските в проговарянето могат да бъдат възстановени. Много родители ми споделят, че когато изключат екраните, дори и временно от ежедневието на децата, в рамките на само няколко седмици речта им се подобрява и всички наоколо го отразяват. (Истории на родители може да прочетете тук.

Колкото повече качествено време прекарваме сега с тях, толкова повече качествено общуване ще получим напред във времето 🙂 

Бъдете здрави, усмихнати и щастливи! И нека винаги да помним, че взаимоотношенията с децата ни са една от най-добрата инвестиция в бъдещето! 

Колкото повече качествено време прекарваме сега с тях, толкова повече качествено общуване ще получим напред във времето 🙂 

За автора

Александрина Георгиева e основател на Фондация “Офлайн Кидс”, съпруга и майка на две деца. По професия e програмист, но в последствие става и сертифициран инструктор сред природата по методиката на ученето чрез преживяване. Темата за децата и екраните я вълнува още от раждането на първото й дете и от тогава не спира да разраства знанията си по нея.

Научете повече за “Офлайн Кидс”:

TOP