П

роговарянето е тема, която вълнува всички родители на деца между 1 и 3 годишна възраст. Периодът на това ранно детство е изключително динамичен и сензитивен за развитието на езика и говора. В днешно време все по-често се наблюдава тенденция за късно проговоряне, а причините това не са известни или по-точно не са категорични. Родителите търсят причините, допитват се до различни специалисти, купуват всевъзможни и развиващи играчки, но това не дава резултат.

В ранна възраст децата изучават околния свят чрез метода на докосване. Нужно им е да хващат, да докосват, да опитват и да разглеждат. Ако хората около децата развиват този стремеж, като предлагат предмети с различни текстури, ще стимулират желанието на детето да изучава. Ако искаме да развиваме детския говор трябва да развиваме техните ръце и да им осигуряваме играчки, които да провокират желанието им да ги опознаят.

Достатъчно е да включим предмети от ежедневието:

  • Лист хартия, който детето може да къса и мачка;
  • Алуминието фолио, в което да бъдат опаковани малки предмети. Целта е детето да скъса фолиото и да открие изненадата;
  • Пресипване на боб, макарони, шипки и т.н. с лъжица от купа в купа;
  • Залепяне на предмети върху стената с тиксо.

Игри и играчки, които развиват говора:

Рисуване с пръстчета и бои

Детето слага пръстче в боята, а след това на бял лист оставя отпечатъци. Отпечатъците могат да се превърнат  в различни предмети.

Дървени пъзели

Те са от удобни, малки части, които децата лесно задържат в ръка и тренират пинсетен захват. На тях има изображение и по този начин децата научават нови думи.

Меки и тихи книжки

В тях са включени различни елементи – ципове, цветове, връзки за издърпване, елементи с велкро и т.н. Децата опознават различни текстури и създават логически връзки.

Бои, моливи и пастели

Дайте на детето бял лист и проследявайте неговото творчество.

Кукли за ръка (мъпети)

Родителят изпълнява представление на детето, а то се забавлява и проследява движенията, които изпълнява. Такъв тип дейности задържат вниманието на детето и развиват неговата концентрация.

  Рингове, елементи за построяване на кула и големи части на конструктор.

Преди всичко, за да проговори едно дете са необходими няколко неща:

  • Обич, грижа и търпение;
  • Непрекъснато говорене и обяснение на ежедневните действия;
  • Добри хранителни навици;
  • Придобиване на самостоятелност и умения за справяне с различни ситуации;
  • Стимулиране на познавателните процеси;
  • Разглеждане, разказване и четене на приказки;
  • Сензорна стимулация и двигателни активности;
  • Постоянен режим на съня;
  • Граматически правилна реч от страна на родителите;
  • Пеене на песни;
  • Дихателни упражнения (сапунени балони, балони в чаша, издухване на леки предмети през сламка и т.н.);
  • Римушки и стихчета;
  • Развиване на фината моторика, която от своя страна развива внимание, реч, мислене;

 

За автора

Марина Тодорова е слухово-речеви терапевт, съпруга и майка на две шумни момчета. Обича да прекарва време с децата си и се старае да запомни всеки момент. В професионален план въвежда децата в света на звуците и ги учи да говорят. Основната цел на Марина е да покаже на повече родители, че времето с децата може да бъде прекарано по качествен начин, като едновременно с това да бъде приятно и полезно. В личен план нарича себе си колекционер на щастливи моменти и активен участник в живота на децата си.
Може да научите повече за нейните идеи като я последвате в социалните мрежи:
Facebook: MariNa Todorova
Instagram: happykidsactivities

TOP